Skitsnack mellan olika nagelmärken

Naglar_och_skitsnackSverige är ett relativt litet land med relativt få nagelterapeuter. Ja, om man jämför med USA t.ex… Konkurrensen mellan de olika nagelmärkena/distributörerna är väldigt stor, det slåss om nagelterapeuterna hej vilt och den här branschen drivs i största del av kvinnor, vilket också får vissa konsekvenser. Jag har extremt svårt själv för typiska “tjejdraman” och jag backar hellre undan än att hålla på och gnabbas. Ska det gnabbas då ska det göras “ordentligt” och med tydliga budskap och det ska diskuteras i en vuxen och saklig ton. Men så fort det börjar smygas, smusslas, skitsnackas, skapas rykten, eller när man bara märker att folk gör allt för att starta en intrig, nä då får det vara. Det är tråkigt att tjejer ska bete sig så här mot varandra, då vi istället borde hålla varandra om ryggen och stötta varandra.

För mig började det redan när jag skulle välja märke och så är det nog för alla (dock en miljon gånger värre nu). Alla hävdar att just deras märke är bäst och vackrast och störst. Det är väl i och för sig okej, klart att man ska promota fördelarna med sitt eget märke som distributör, det värsta är bara att många (inte alla, men väldigt många) går ut med varför just de andra märkena “förstör naglarna” och är fruktansvärt dåligt för hälsan och hej och hå. Fokusen ligger väldigt mycket i just de andra materialen/märkena istället för att lyfta fram fördelarna hos de själva.

När jag började jobba med Calgel blev vi totalt hjärntvättade att akryl var den värsta skit du kunde tänka dig för naglarna, “att folk kunde vara så dumma som valde ett sådant farligt och hemskt material?!”. Hård gelé som man filade bort var också fruktansvärt och extremt skadligt för naglarna. Calgel var minsann det mest skonsamma då man bara löser upp materialet, du behöver inte fila på nageln och du behöver absolut inget utsug. Detta var till och med frågor på provet. Fakta: allt handlar om vem som sitter med filen i handen om du väljer bland alla stora märken i Sverige – akryl som hård gelé som soak off så handlar det i första hand om vem du sätter dig hos. Sen har olika märken olika fördelar och egenskaper som passar olika personer, både som nagelterapeut och kund. Du kan skada nageln precis lika illa om du inte vet hur du ska lösa upp gelén på bästa sätt, du kan till och med skada nageln mindre genom att fila ner materialet istället bara du vet hur man ska göra. Akryl är ett hårdare material ja, men vissa trivs bättre med det helt enkelt. Och att vi dessutom blev itutade att vi inte behövde utsug är ju bara rent sjukt! Jag mailade faktiskt dom i England för något år sedan och frågade dom direkt hur det egentligen var med utsug och fick det mest utsvävande svaret jag någonsin läst. Det märktes att dom verkligen inte ville svara på frågan då det varit en av deras “fördelar” men att de förmodligen fått andra restriktioner sista åren. Skamligt.

Men för att återgå till konkurrensen. Många av de här företagen, som ni märker, kan ta till rätt så fula knep för att locka till sig fler nagelterapeuter/kunder och jag tror faktiskt att sättet det görs på har mycket att göra med att branschen till 95% består av kvinnor. Som jag berättat tidigare så flydde ju jag med benen på ryggen från den första salongen jag jobbade på just på grund av detta – tjejdrama! Nu är ju Sverige rätt så litet och det blir väl så inom de flesta branscher att man känner till många personer och lite “alla känner alla” mer eller mindre. Detta bäddar ju också upp för mer skitsnack och man går gärna in på privatpersonerna bakom företagen. Det är så många distributörer som har diverse olika bråk med varandra så man blir ju helt snurrig. Man får ofta passa sig för vad man säger och skriver och är man på den enes sida då får man automatiskt fem stycken “fiender” på köpet. Jag har, åter igen, försökt att hålla mig så mycket utanför som möjligt, men ibland blir man ju bara helt matt. Fick bland annat det här “nyhetsbrevet” idag från ett märke. Det visar ju rätt så starkt på hur sjuk den här branschen är (och att den faktiskt styrs av osäkra dramakvinnor). Har valt att censurera märket:

decorative-line

(För information så har vi av någon anledning (förmodligen av konkurens skäl) blivit spärrade från KN Nails Facebook sida
 “Nagelgodis” sedan 1 månad tillbaks och kan därmed inte gå in och gilla både våra och andra kunders fina designer …därav vår frånvaro.
 Vi skulle aldrig lägga in ******** designer där då vi har vår egen uppskattade Facebook sida, men uppmuntrade gärna
 nagelterapeuter med härliga designer.
 Observera även att KN Nails marknadsföring “Light Elegance Gel och Akryl – ett material som fungerar för de flesta allergiker,
överexponerade och känsliga personer
” är vilseledande, missvisande och rent av hälsovådligt då inga som helst vetenskapliga

 belägg eller godkänd dokumentation på detta finns …samtliga geler är akrylater!!!
 Den här typen av marknadsföring är INTE tillåten och saknar helt relevans!!!
 Det är beklämmande att någon som sitter med i SANSAS styrelse marknadsför sig utanför ramarna för vad som är tillåtet!)
Trevlig Helg!!!
decorative-line
Detta mail har alltså skickats ut från ett seriöst företag och i slutet har de lagt till den här lilla paragrafen. Jag blir helt stum, men det är också så här det funkar – skitsnack, skitsnack och åter skitsnack för att få med sig så många anhängare som möjligt. Jag vill inte bli indragen i några bråk, jag vill BARA ha information om material och olika events. Om jag ska bli personlig så måste jag nog säga att det här kan toppa min lista på de mest osmakliga och oprofessionella ageranden jag någonsin stött på. Men jag förstår också att vissa säkert läser det här och håller med. Precis som vi blev hjärntvättade när vi utbildade oss. Allt för att sätta klorna lite djupare i oss.
Vad säger ni? Beror det på att större delen av branschen styrs av kvinnor eller någon annan anledning? Hur skulle ni reagera som kund/nagelterapeut om ni fick det här mailet skickat till er? Skulle synen på företagen förändras? I så fall, vilket håll?
backstabber
Edit: Och ja, i just det här mailet så vet jag att det faktiskt var en man som skrivit det, men som sagt – 95 %. 😉 Detta är ju bara ett exempel på allt som händer.
Edit 2: Det mest komiska av allt är att den här leverantören ALDRIG ens varit med i Nagelgodis….

17 Replies to “Skitsnack mellan olika nagelmärken”

  1. Åh herregud! Det är hemskt hur man kan smutskasta andra märken i samma bransch på det sättet. Konkurrens finns alltid och det är bra. Det gör att kvalitén på material och terapeuter blir bättre. Tänk om de skulle lägga mer energi på sitt eget än att lägga massa på skitsnack!!

  2. Hej, tror inte att det beror på att branschen består av så mycket kvinnor. Tror mera på att detta är en regel oavsett vilken bransch man är i då girigheten och rädslan för konkurrenter tar över. Att det blir så påtagligt i vår bransch beror nog på att den är så begränsad och att det fortfarande här i Sverige anses som en lyx eller fåfänga att gå på salong och fixa naglar mm. Det jag tycker är mest synd är då det bland kollegor emellan uppstår så mycket skitsnack p g av rädslan för konkurrens, jag har bara varit i branschen i 5år och dom flesta har ingen aning vem jag är då jag gärna håller låg profil, men märker när man träffas på kurser mm första frågan brukar oftast vara var finns din salong? Och därefter kan man direkt se skillnad om man är ok eller ej, är avståndet till en själv tillräckligt långt så att man inte utgör ett potentiellt hot om konkurrens om kunder då är man ok..synd tycker jag vi skulle kunna ha så mycket kul ihop allihopa vi drivs ju trots aklt av samma intresse…..

    1. Tack Vesna för din kommentar! Bra saker att tänka på. 🙂 Jag tror nog ändå att tonen kanske är lite mer annorlunda än om det hade varit övervägande män som jobbade med naglar. Kanske inte så mycket tisslande och tasslande?

  3. Jag fick också detta mail, är utbildad Nagelterapeut och känner att jag blir riktigt irriterad.
    Jag har dock aldrig beställt från denna avsändare men hade tänkt beställa ett verktyg som är svårt att få tag på på andra hemsidor. Tvekar dock nu.
    Denna information vill inte jag ha som medlem på deras hemsida. Jag är medlem, inget annat. Varför ska man dela ut skitsnack i mail till sina “kunder” om andra företag och distributörer för andra märken. För fan alla märken har sina fördelar och nackdelar. Man väljer ju material och märken efter vad man tycker om att jobba med, vad som är godkänt och vad som känns bra.
    Eftersom jag beställer produkter från “företaget i fråga” som får kritik i detta mail så blir jag fruktansvärt irriterad. Under min utbildning använde jag detta märke och jag gör det fortfarande på geléer. Personen som är återförsäljare till detta märke i Sthlm är hur gullig och trevlig som helst, otroligt hjälpsam och go människa. Märket är stort i USA och produkterna enligt mig har kvalité.
    Det känns lite som ett personligt påhopp med detta mail. Inte för min del, men för personen som är återförsäljare.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag är irriterad över att jag ska “dras in” i denna sorts fight i konkurransen mellan distributörer och märken. Jag vill ha mail om nya produkter m.m. inte sånt där. Dom sjönk i mina ögon.

  4. Bra skrivet Celina!
    Tyvärr tror jag att det beror en hel del på att branschen består av så många kvinnor… Vi är världsbäst på att hugga varandra i ryggen. Det är en av orsakerna att jag hellre umgås med män (trots att jag är i en bransch FÖR kvinnor) och har gjort sedan tonåren…
    Om vi kvinnor (väldigt generellt skrivet för vi är gudskelov alla olika) kunde vara lika raka och rättframma som män är (tyvärr finns det ju kvinnosorten även hos männen, men färre

    1. Jag är egen och fakturerar från mitt företag när jag håller kurser, dock har jag hållit kurser i deras lokaler men då har det varit märkesobundet. Däremot så jobbar jag ju själv med LE så det är klart att jag reagerar eftersom de smutskastar ett märke som jag erbjuder mina kunder. Skulle vilja se H&M göra ett massutskick till alla sina kunder där de smutskastar Lindex och berättar passionerat och vilt (med femtioelva utropstecken efter vissa meningar) om Lindex’s marknadsföring. Dom skulle nog åka på en redig stämning misstänker jag.

  5. Ja tråkigt är det att det alltid skall finnas skitsnack istället för samarbete, men man får inte glömma att det är enskilda
    personer / företag som äger nagelsidorna på facebook och det är få sidor som är helt omärkesoberoende.
    Själv är jag avstängd från två stora sidor, tråkigt men den som äger just dessa sidor vill inte ha mig där och det finns inget jag kan göra åt det.

    Tycker det är tråkigt att denna man hoppar på LE men det är ju tyvärr inte första gången, förra gången gick Jim och Karin ut och förklarade varför produkten är Hypoallergenic vilket också var en väldigt tydlig och bra förklaring tyckte jag.

    Grymt bra blogg.

  6. Du är verkligen kanon Celina! Härligt att du tar upp alla dessa ämnen som man ingen riktigt vill ta i. Jag hade jätte problem i början av min nagelutbildning med materialet jag utbildades i på skolan, det släppte på alla kunder, så efter mitt diplom började jag leta efter nytt. Fick som du säger höra bara massa skit om de andra märkena istället för fördelar med deras produkter. Var på Nagelmässan i Jönköping och fick chansen att prata med alla leverantörerna om varför jag ska välja deras märke och sedan efter mässan när jag kontaktade de som jag tyckte var bra på mässan började de klanka ner på andra märken. Jag tror det beror mest på att det är kvinnor i denna branschen, och säkert de männen som bidrar är lika kvinnliga dom (utan sexuell läggning) jag jobbar mycket med fransförlängning med och har en sida på fb om detta, där var det en tjej som lade upp en bild om äkta fransar från människor och att hon var ensam i Sverige om detta. Då frågade jag vilket märke det är på dom och var hon köper dom, då svarar hon att det vill hon inte avslöja eftersom hon är ensam i Sverige om detta. Det är ett riktigt bevis på varför vi kvinnor är så osäkra och rädda för konkurrens. Det är det stora problemet, det är inproppat i vår hjärna att för att som kvinna lyckas med något så ska hon absolut inte hjälpa en annan kvinna att bli bättre. För då kan hon ta “min” plats, jobb, kunder och pengar… Synd…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.