Att ge rabatt eller inte ge rabatt?

zygorguidespromocodeEn väldigt känslig fråga när man framför allt jobbar som egen är det här med rabatter till familj, vänner och bekanta. Vem ska man egentligen ge rabatt till, hur mycket i så fall och egentligen varför? Som egen förväntar sig många runt omkring en att det är självklart att man ska få rabatt, men om man verkligen tänker på det, vad är det som gör det så självklart? När folk började få upp ögonen för mig t.ex. så fick jag en mängd förfrågningar av bekanta (knappt ens bekanta) som hörde av sig på Facebook och frågade om priser. Nu säger jag absolut inte att det gäller alla, men väldigt många trodde att om de hörde av sig till mig via FB och frågade så skulle jag slänga till med en rabatt trots att jag knappt ens känner dom och sist vi sågs var för ungefär tio år sedan. Som sagt, man känner väldigt snabbt vilka som fiskar och vilka som verkligen är intresserade men att de sen kanske inte har pengar för tillfället. Det är ju självklart också en helt annan sak när det gäller samarbeten och liknande.

3c02744de01d80e3a1fbed4758fda098

Jag var väldigt generös med rabatter första åren, sen fick jag nog. Varför ska jag ge bort mina pengar till någon bara för att vara snäll? Om jag kommer till ICA så förväntar jag mig inte någon rabatt av en person som jag senast träffade för tio år sedan. Rabatter ger jag BARA till väldigt nära vänner och folk som kan ge mig någon form av rabatt tillbaka. That’s it. Ett tips är att skriva upp varje gång du ger rabatt till någon, även om det bara är 10, 20, 30, 40 kr och räkna sen ihop det i slutet av året. Tror inte att du skulle bli överlycklig av resultatet.

Däremot ska man värna om sina kunder och kanske slänga in någon liten extra grej ibland för att visa sin uppskattning så det är inget fel med att ge rabatter, men du ska ha en BRA motivering till VARFÖR. Ge inte ut rabatter bara för att du har svårt att ta betalt för ditt jobb eller för att du har svårt för att säga nej. Och det här gäller så klart inte bara folk som jobbar med naglar, har ju en del frisör och makeupartister som vänner och det är precis samma sak där. Yrket tas helt enkelt inte seriöst.

Hur gör du med rabatter? Bjuder du ofta på en extra lagning bara för att vara snäll eller hur tänker du? Har du någon historia att dela med dig av?07tiProductsandServicesiStockphoto-1311258460873

7 Replies to “Att ge rabatt eller inte ge rabatt?”

  1. Jag ger rabatt till tjejerna som jobbar på salongen, mest för att de inte ska göra reklam för någon annans naglar. Sen för jag gratis på min syster men hon klipper och färgar mig, min man och mina barn gratis.. Och vi har salongen ihop 😉

    Jag ger sällan rabatter till kunder. Bjuder hellre på en dekoration eller liknande som inte kostar mig varken tid eller mer än några kronor..

    Har man rabatter ofta så vänjer sig kunderna med det och förväntar sig billigare hela tiden.

  2. Min styvmamma Räknar med att få gratis naglar.. dock har alla mina andra kunder (vänner systrar okända människor bekanta mm) varit väldigt förstående om att material och tid kostar och accepterat priser 🙂 intressant inlägg!

  3. Hej!
    Jag har en fråga jag skulle bli superglad om du kunde svara på…
    Hur kan man undvika att nagelbädden släpper från huden, hur gör man för att få längre nagelbädd??
    Mvh Julia

  4. glömde en till grej ang oljor..
    har hört att olivolja har för stora molekyler för att tränga in i nageln så det är onödigt att använda, men vissa snackar om att man kan värma den?
    Sedan undrar jag vad du rekommenderar som är bäst, avocadoolja eller myrraolja :)?

  5. Jag kör med bonuskort! Då lönar det sig för kunden att komma tillbaka och man “slipper” kunderna som bara kommer vid erbjudanden. Ganska generöst dock, sjunde behandlingen 50% rabatt. Eftersom jag är hudterapeut också så ger oftast nagelbehandlingar andra behandlingar i gengäld, och där är det inte några speciella rabatter. Att jag är anställd och inte egen gör det lättare att ta fullt betalt från bekanta och vänner. Men visst finns det en och annan som kanske förväntar sig det… Då är det mycket roligare att erbjuda något speciellt till stammisarna tycker jag!

  6. jag jobbar som tatuerare och har min egen studio. jag håller på dagligen med att diskutera priser rabatter osv. speciellt i tatueringsvärlden där det är höga priser så är det nog varannan kund dagligen som pressar på priser. det är dyrt att tatuera sig. det är ju ett motiv som du kommer ha glädje av resten av ditt liv. det dom flesta inte förstår är att jag betalar skatt ,moms, hyra, material och diverse andra saker. så min timpeng är egentligen inte så bra som den låter. jag tycker det är jättesvårt att stå på sig när det gäller rabatter. och jag har märkt att ger jag dom lillfingret så tar dom hela armen. om jag drar av en hundring nån gång. så förväntar dom sig samma rabatt nästa gång. om inte mer. och speciellt om man har gått hos mig länge. då är det “självklart” att man får rabatt med åren. jag skulle aldrig gå in på ica och köpa en mjök och börja diskutera rabatt. nåt jag även har problem med är öppetider. dom förväntar sig att jag ska jobba dygnet runt. jag har ju arbetstider precis som alla andra. samma där igen. ingen går väl in på ica vid stängning och stannar kvar där tre timmar till för att handla. och även när det kommer till fakturor. “jag betalar i slutet av månaden” ingen går in på ica och handlar en mjök och säger jag betalar sen? på något sätt blir man tagen som en privatperson i dom flesta tillfällen. man behöver egentligen inte följa några regler tycker kunderna. men som egen företagare så skapar man ju dom själv. ibland blir man inte tagen på allvar. utan det känns som att man jobbar med någon hobby. som egen företagare i en bransch som naglar, frisör, tatuerare så får man helt enkelt ha lite skinn på näsan och stå på sig!

    1. Visst är det så! Kan verkligen tänka mig att det är exakt samma sak för tatuerare. Som du säger gäller det att ha skinn på näsan och stå upp för sig själv och sin talang. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.