10 Anledningar till att du borde börja med yoga

På 1980-talet började yoga bli populärt i den utvecklade världen, och sedan dess har yoga blivit träningsform som är mer populär idag än någonsin. Yogastudier världen över är fulla med inspirerande övningar. Överallt från Paris till San Francisco; Dubai till London eller New York kan du se att människor är på väg att gå till yogaklasser och gå med i yoga-revolutionen. Och med nyskapade yogaövningar som aerial eller acro-yoga, klarar yoga att vara trendig och relevant!

Under dessa omständigheter är det nödvändigt att lista ned några skäl till varför du också bör börja med yoga:

1) yoga hjälper till med stressavlastning

Yoga hjälper till att minska din stress och ångest och tar ner de fysiska effekterna av stress på din kropp. Genom att hjälpa till med avslappning hjälper yoga till att sänka nivåerna av dina stresshormoner. Andra fördelar är att sänka blodtryck och hjärtfrekvens, förbättra din matsmältning och öka ditt immunförsvar.

2) Yoga sägs hjälpa till att lindra kronisk smärta

Flera studier har observerat att övning av yoga minskar smärtan hos människor med tillstånd som cancer, multipel skleros, artrit, rygg och nacksmärta och andra liknande kroniska tillstånd.

3) Yoga hjälper dig att sova bättre

Det har observerats att yoga kan bidra till att förbättra sömnkvaliteten hos personer som kämpar med sömnlöshet. Andra studier har visat mycket liknande effekter i andra grupper av människor, inklusive vissa canceröverlevande och postmenopausala kvinnor.

4) Yoga gör dig starkare

Eftersom yoga är en fullkroppsövning, riktar den sig mot alla kroppens muskelgrupper med statiska håll och dynamiska rörelser. När du stöjder din egen kroppsvikt slutar du bygga funktionell styrka i områden där du verkligen behöver det.

5) Yoga hjälper till med flexibilitet och rörlighet i kroppen

Mobiliteten i din kropp är det som gör det lättare för dig att slutföra vardagliga rörelser som kräver knäböjning tex, yoga ökar din rörlighet genom att kombinera kärnstärkande med kärnmobilitet och förbättra hållningen.

6) Yoga hjälper din kropp att avgifta och hjälpa till i organfunktioner.

Den fysiska aktiviteten från yoga ökar rörligheten hos organen och musklerna, så att de bättre kan utföra sin naturliga avgiftningsprocess. En del djupa andningar ökar funktionaliteten i dina lungor, samt svettningen hjälper också till i rengöringsmekanismen i din kropp.

7) Yoga hjälper dig att bygga självförtroende

Yoga gör att du utmanar dig själv. Och om du seriöst ägnar dig åt att träna regelbundet, kommer du att se stora förbättringar. Tillsammans bygger de här erfarenheterna långsamt förtroende för dig att ta på sig ytterligare utmaningar bortom mattan. En bra yogastudio i Stockholm som denna kan vara bra för dig.

8) Yoga hjälper till med vikthantering

Yoga är en övning, och du bränner massor av kalorier. Men även mildare stilar av yoga kan hjälpa dig att styra din vikt genom att minska stressen, ge försiktighet åt dina matvanor och aktivera en ökad känsla av välbefinnande och självkänsla.

9) Yoga hjälper dig att få bättre andning

Yoga lär dig att ta långsammare och djupare andetag. Detta hjälper dig att förbättra lungfunktioner, utlösa kroppens avslappningsreaktion och gradvis öka mängden syre som är tillgängligt för din kropp.

10) Yoga hjälper till med koncentration

När du försöker följa andningen saktar du ner dig, och som andan saktar ner, kommer ditt sinne att följa automatiskt. Med tiden kommer en viss fokusering att förvandla dig till ett vilsam men medvetet tillstånd som kan återuppliva sinnet och hjälper till med förbättrad mental närvaro och kreativitet.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.